Jelenlegi időjárás:
12°

Ajánlott program: Szabadtéri sport

Szép kilátás a Gerecsére
A már a római kereskedők által is használt, Telki felé vezető ún. Fehér úton indulva szép panorámát kínáló kilátóponthoz jutunk a Kutya-hegy lábánál elterülő mezőn.

Túránkat Nagykovácsiból, a római katolikus templom melletti főtérről (Tisza I. tér) a sárga jelzésen, a világháborús emlékmű mellett nyugat felé, a Kossuth Lajos utcán kezdjük. A település szélén az Y alakú elágazásban 1899-ben állított kőkeresztet láthatunk. Az eddig a sárgával együtt haladó zöld jelzés itt balra leágazik, mi egyenesen folytatjuk tovább utunkat.

Rövidesen balra, egy lovardához vezet a következő leágazás, majd jobbra, a Nagy-Szénás erdős vonulatáig felhőzódó gyümölcsös majorépületeihez fordul be a műút. A sárga jelzés a kissé emelkedő, murvás-kőszórásos földúton folytatódik.

Elérjük az erdő szélét (sorompó), a Szénás-hegycsoport Európa Diplomás, fokozottan védett területét. Az apró köves kocsiút cserjés vegyeserdőben, tölgyek, gyertyánok, kőrisek között, egy-egy bükk mellett emelkedik. Itt elérjük a jobbra, a Kutya-hegyre tartó szekérút, a K+ elágazását (kerítéskapu, létra). Túránkat a kapun át erre folytatjuk.

Egy szétterült bérchát tágas mezőjének aljára érkezünk. Szemközt a Kutya-hegy tisztásokkal tarkított, déli homloka látszik. Balra feljebb egy régi, szürke határkő áll a fűben, a kilátóponthoz ebbe az irányba kell felkapaszkodnunk a bérchátra, melynek tetején nemsokára szemünk elé tárul a kilátás a Gerecsére.

Nagykovácsi felé az eddig követett Fehér útra is visszatérhetünk, de aki kiadósabb kirándulásra vágyik, követheti a K+ útvonalát a Kutya-hegyen keresztül a Nagy-Szénásra, majd onnan Nagykovácsiba.

Ha a hosszabb útra, a Nagy-Szénás felé indulnánk, a kilátópontról leereszkedve rátérünk a K+ jelzésre, rövidesen elérjük a következő vadvirágos oldalgerinctisztást, jobbra kanyarodva, ligetes terepen felkapaszkodunk a Kutya-hegy gerincélére. A csúcsot északi oldalában, árnyas bükkösben kerüljük el, majd a geric keleti lejtőjén lejutunk a Nagy-Szénás és a Kutya-hegy nyergének tisztására.
Utunkat irányváltoztatás nélkül, a fenyők szegélyezte rétet elhagyva az országos Kéktúrán (K) folytassuk a Nagy-Szénás és Nagykovácsi felé.

A cikkben felhasznált források
  • Cartographia Budai-hegység turistakalauz
Ne felejtsd el megosztani barátaiddal, ismerőseiddel!